nedelja, 3. junij 2012

Ekonomska morala ali ne bodi naiven

Eden ključnih pogojev medsebojnega zaupanja v družbi je, da imajo državljani v stikih z drugimi državljani pretežno dobre, pozitivne izkušnje. Torej, da niso izigrani, ogoljufani ali kako drugače oškodovani. Do takega ugodnega  učinka pride, če večina v družbi ravna po skupno sprejetih pravilih. Vzor tu je zopet Skandinavija, kjer je prisotna močna kulturna norma tovrstnega 'igranja po pravilih' ali 'fair playa'. To bi za Slovenijo težko trdili, sodeč po odgovorih anketirancev na nekaj vprašanj, ki zadevajo področje ekonomske morale. Precej velik  delež jih tako meni, da je določena mera nepoštenja pogoj, da kaj zaslužiš.
  
Med slovenskimi anketiranci je sorazmerno nizek tudi delež tistih, ki najostreje obsodijo prikrito prodajo rabljenega blaga z napako – torej, ki izberejo odgovor, da je to ‘zelo narobe’.
 
Podobno velja za zavarovalniške goljufije. Tudi tu so deleži slovenskih anketirancev, ki so tako prakso v anketi najostreje obsodili, med najnižjimi. 
Anketiranci pri nas so ‘strožji’ le pri podkupninah javnih uslužbencev, ki jih ostro obsoja dvotretjinska večina.
Odgovori nakazujejo, da je pri nas precej razširjena kultura malih goljufivih praks državljanov, oziroma logika ‘znati se malo okoristiti’. To ima svoje posledice za družbeno, poslovno in drugo ozračje. Če namreč v družbi prevlada vtis, da tako ali tako vsi po malem izigravajo pravila, lahko takšna ravnanja sčasoma postanejo vrlina, oziroma splošno sprejet ‘racionalen’ način delovanja. Igranje po pravilih se vse manj izplača, saj pogosto ne privede do zaželjenega cilja, njihovo spoštovanje pa lahko prične veljati za ‘naivno’.  Tako nastane manj ugodno poslovno ali podjetniško okolje kot v družbah, kjer spoštovanje pravil predstavlja normo.